AGF



Overige producten in de top 12

Onder dit kopje valt ook de Rozenbottel, die meestal als jam, theekruid of vitaminepreparaat gebruikt wordt, al is het eigenlijk een vrucht.
De Rozenbottel is mogelijk de meest gezonde van álle vruchten, met stofgehaltes die wel het duizendvoudige van een appel kunnen bedragen !
Rozenbottel blijkt ook zeer effectief te zijn bij het tegengaan van DIABETES en OVERGEWICHT. In ratten met een hoog vet diëet, die een rozenbottel-supplement kregen,
werd de ontwikkeling van diabetes voorkomen en het slechte cholesterolniveau verminderd (Andersson e.a. 2010).

Sesamzaad is de 'rozenbottel onder de zaden', met zeer hoge gehalten aan waardevolle stoffen.
Reden waarom ze hier een aparte classering krijgt, al zijn bijv. pompoenpitten ook gezond.
Creatief gebruik van sesam (goedkoop bij molenaars) wordt aanbevolen.
Net als bij pinda's, moet er bij sesam gelet worden op allergische reacties.

Gember is goed voor de spijsvertering en schijnt werkzaam tegen Astma en allergie... en veel andere zaken (zie Supplementen). het valt misschien ook onder de 'kruiden', maar krijgt hier een aparte vermelding, net als Knoflook.
Gember kan zowel meegekookt, als ongekookt gebruikt worden. In het laatste geval is de geneeskrachtige waarde het grootste.

Amarant (verschillende rassen) wordt wereldwijd al milennia als voedselbron gebruikt.
Het bevat een schat aan waardevolle nutriënten, waaronder ook een hoog gehalte aan flavonolen, als
het bij 'De Combipil' besproken Apigenine.
De hele plant is
eetbaar, en de zaden leveren overvloedig een waardevolle olie, die goed is voor het metabolisme, en die ook gebruikt kan worden voor bakken bij hogere temperaturen.
Amarant is een voedselbron van de toekomst, net als algen, omdat het groeit 'als onkruid', ook in droge omstandigheden, en uitermate geschikt lijkt om een groeiende wereldbevolking te voeden.
Aan Amarant wordt binnenkort een aparte pagina gewijd.


Tarwe staat er niet bij, om reden die bij 'Brood' vermeld worden.

Spelt is een oude graansoort, die niet de meeste nadelen van tarwe kent. Spelt wordt veel beter opgenomen en verdragen door het lichaam, en bevat nauwelijks fytinezuur zie: Voedingswaar en 'Brood'.
Speltbrood is verkrijgbaar bij Natuurwinkels en biologische bakkers.
Vliesrijst bevat bijna evenveel waardevolle stoffen, die nóg beter worden opgenomen. Het komt hiermee net onder Spelt.
Terwijl Boekweit nog méér goede stoffen bevat, die ook beter worden opgenomen. En daarom als enige in het lijstje staat.

Noten zijn onmisbaar voor een gezond diëet.
Op het belang van noten wordt uitgebreid ingegaan bij 'Vitamines en Mineralen'

Hetzelfde geldt voor olijven, koudgeperste olijfolie en lijnzaadolie, en knoflook, die met name goed zijn voor hart en bloedvaten, en de weerstand.

Kruiden zijn moeilijk op de lijst te plaatsen. Feitelijk zijn ze van onschatbare waarde, maar ze vormen slechts een klein deel van de mogelijke maaltijdbereiding.

Pinda's vallen eigenlijk onder de peulvruchten, maar net als Rozenbottels, staan ze in dit lijstje, omdat ze niet als zodanig gezien worden.


NIEUWS
Datum
{datum} {inhoud}



 

PAGINA OVERZICHT
laden...